person using white tablet computer on table

Werken voor de toekomst: 5 tips voor een duurzame webwinkel

Als er iets is dat van groot belang is in de moderne samenleving, dan is het wel duurzaamheid. In de afgelopen jaren is het aantal mensen dat duurzamer wil leven flink toegenomen. Uit onderzoek van MilieuCentraal blijkt bijvoorbeeld dat 1 op de 3 Nederlanders sinds de pandemie iets wil bijdragen aan een betere wereld.

Ook in de ondernemersbranche is duurzaamheid niet meer weg te denken, zowel voor de wereld als voor de klanten. Daarom is het een must om als ondernemer te investeren in een groener bedrijf. Kies bijvoorbeeld voor duurzame materialen en verpakkingen, zoals spuitgiet verpakkingen. In dat artikel lees je er meer over en geven we je nog andere tips voor een duurzame webwinkel.

Waarom is duurzaamheid in de ondernemersbranche van belang?

Voordat je daar meer over leest, is het goed om te weten waarom duurzaamheid zo belangrijk is in de ondernemersbranche. De grootste reden noemen we hierboven al: een steentje bij kunnen dragen aan een betere wereld. Met z’n allen oefenen we namelijk nogal wat druk uit op het milieu in de vorm van afval, schadelijke uitlaatgassen, het uitputten van fossiele brandstoffen en ga zo maar door. Het zijn met name (grote) ondernemingen die een aanzienlijke impact hebben op het milieu door hun energieverbruik en productieprocessen. Hoewel je met een webshop waarschijnlijk al iets minder schadelijk bezig bent, ben je alsnog bezig met productie, verpakken en transport.

Duurzame praktijken helpen om de negatieve effecten op het milieu te verminderen. Zo kun je als ondernemer bijdragen aan het behoud van biodiversiteit en het verminderen van uitlaatgassen door daar actief iets mee te doen. Daarnaast helpt het implementeren van duurzame bedrijfsvoering met het verminderen van risico’s die te maken hebben met schommelingen in de grondstofprijzen en regelgeving met betrekking tot het milieu. Het is kort samengevat voor de wereld de beste keuze om duurzaam te ondernemen, maar uiteindelijk kan dit ook leiden tot kostenbesparing binnen je bedrijf, wat zeker een win-winsituatie is.

1. Kies voor duurzame producten en verpakkingsmaterialen

Een van de meest simpele en belangrijkste stappen naar een duurzame webshop is het kiezen voor duurzame materialen, producten en verpakkingsmaterialen. Denk aan materialen en stoffen die gemaakt zijn van gerecyclede materialen of items die biologisch afbreekbaar zijn. Een zeer duurzame productietechniek is spuitgieten; met een spuitgiet verpakking heb je een stevige verpakking en worden er minimale grondstoffen gebruikt. Andere duurzame stoffen zijn gerecycled metaal en beton, kurk, biologisch katoen en hout.

2. Verbruik minder energie in webshop: groene hostingprovider

Waar je ook aan moet denken, is voor welke hostingprovider je gaat als eigenaar van een webshop. Het draaiende houden van een webwinkel kost namelijk energie. Met oog op duurzaamheid is het aan te raden om voor een groene hostingprovider te gaan die bijvoorbeeld gebruikmaakt van duurzame energiebronnen zoals windenergie of zonne-energie. Ook kun je zelf energiebesparende maatregelen treffen in het magazijn of kantoor, waarbij je zelf kiest voor groene stroom en energiezuinige verlichting.

3. Ga voor een groene leveringsstrategie van je producten

Een andere duurzame stap voor je webwinkel is de overstap naar een groene leveringsstrategie. Dat kan op verschillende manieren. Overweeg bijvoorbeeld om gebruik te maken van lokale distributiecentra om zo de afstand tussen de klant en het product te verkleinen. Dat is met oog op de uitstoot van schadelijke gassen een slimme zet. Kijk daarnaast naar hoe groen de vervoerder werkt waarmee je aan de slag gaat. Vandaag de dag zijn er bijvoorbeeld fietskoeriers en elektrische vervoerders die je in kunt huren.

4. Minimaliseer retourzendingen zoveel mogelijk binnen je bedrijf

Bij webshops hebben retourzendingen een enorme impact op het milieu door de extra verpakking die gebruikt wordt en het transport. Daarbij belanden veel retourzendingen op een afvalberg, wat weer bijdraagt aan het afval op de wereld. Om dit geheel te verminderen moet je als ondernemer ervoor zorgen dat retourzendingen zo veel mogelijk worden geminimaliseerd. Zorg er daarom voor dat de producten zo duidelijk mogelijk worden beschreven en zichtbaar zijn op de website. Geef uitgebreide informatie, maattabellen, video’s en ervaringen van klanten zodat andere klanten een goede verwachting krijgen van het te leveren product.

5. Compenseer de CO2-uitstoot van activiteiten van webwinkel

Waar je tot slot aan kunt denken om je webshop te vergroenen is om de CO2-uitstoot van de activiteiten van je webwinkel te compenseren. Dat kan op verschillende manieren, waaronder het investeren in programma’s voor klimaatcompensatie of in duurzame energieprojecten. Ook het steunen van lokale gemeenschappen, het doneren aan goede duurzame doelen en het aanbieden van kansen aan kansarme groepen kan helpen bij een duurzaam (en maatschappelijk verantwoord) beleid. Daarmee zorg je niet alleen voor een beter milieu, maar ook voor een betere wereld.

Total
0
Shares
Vorige
Het Gebruik van Persona’s in Customer Journey Mapping
aerial photography of city during daytime

Het Gebruik van Persona’s in Customer Journey Mapping

Stel je eens voor: je bent een detective die probeert elk detail van je klanten

Volgende
Tips voor je zakelijk kleden met hoge laarzen voor een dag op kantoor
assorted-color clothes

Tips voor je zakelijk kleden met hoge laarzen voor een dag op kantoor

Een professionele uitstraling op kantoor is essentieel voor een succesvolle

Ook interessant