Online verkoop: zo start je je eigen webshop

Steeds meer bedrijven stappen over op online verkoop. Dat komt omdat steeds meer consumenten, maar ook bedrijven, de voorkeur geven aan online kopen. De online verkoop heeft een enorme vlucht genomen tijdens de coronaperiode, en de trend is ook nadat er geen lockdowns meer waren gebleven. Winkels bieden hun producten online aan en verzenden deze, of de klant kan ze ter plaatse ophalen en hoeft dus niet de winkel door of in de rij te staan bij de kassa. Als bedrijf kun je je klantenpotentieel dus flink uitbreiden als je ook online goed te vinden bent.

Een webshop laten bouwen

Je kunt natuurlijk zelf een webshop bouwen voor je bedrijf. Maar je kunt dit ook uitbesteden bij een specialist. Bij Solvisoft kunnen ondernemers terecht voor het laten bouwen van een webwinkel en voor advies en ondersteuning bij het opzetten van effectieve e-commerce. Want als je webshop eenmaal online is moet die natuurlijk wel gevonden worden door je potentiële klanten. Daarvoor kun je verschillende middelen inzetten. Het hangt van de aard van je bedrijf af en je beoogde klantenkring voor welke opties je het beste kunt kiezen.

Zorg dat je klanten snel vinden wat ze zoeken

Een bezoeker aan een webshop wil binnen een paar klikken vinden wat hij zoekt. Lukt dat niet dan gaat hij naar een ander. Daarom is een goed product information management systeem heel belangrijk. De klant wil weten wat hij koopt. Het is daarom essentieel om alle informatie over het product zo duidelijk en beknopt mogelijk weer te geven. Een bezoeker moet eigenlijk in één oogopslag zien wat hij koopt. Wil hij meer informatie dan scrollt hij wel verder op de pagina voor gedetailleerde informatie of reviews van klanten.

Een duidelijke menustructuur

Een goede webshop heeft een duidelijke menustructuur. Deze maak je eerst, voordat er wordt gebouwd. Van de menustructuur is immers veel afhankelijk. Zorg ervoor dat het menu overzichtelijk in elkaar zit en dat een bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Rangschik producten logisch onder elkaar wat het zoeken vergemakkelijkt. Items die belangrijk zijn, zoals contact opnemen met de klantenservice, verzendinformatie van bestellingen en veel gestelde vragen moeten gemakkelijk te vinden zijn. Een mogelijkheid om met een medewerker te chatten vergroot de kans dat een bezoeker een vraag die hij heeft meteen stelt in plaats van naar de concurrent te gaan als iets niet duidelijk is.

Total
0
Shares
Vorige
Rijden we in 2030 allemaal elektrisch? 

Rijden we in 2030 allemaal elektrisch? 

Een vraag die heel rijdend Nederland bezighoud is: rijden we in 2030 allemaal

Volgende
Juridisch support door Damsté advocaten en notarissen

Juridisch support door Damsté advocaten en notarissen

Bij Damsté kun je terecht wanneer je support en advies nodig hebt over

Ook interessant