Veel bouwbedrijven worstelen met het vinden van personeel. Dit komt vooral doordat goede mensen in deze branche de laatste jaren steeds schaarser zijn geworden en de concurrentie groot is. Wil je voorkomen dat je lange tijd op zoek bent naar geschikt personeel of dat mensen voor een ander bouwbedrijf kiezen? Zorg dan voor een sterke employer brand. In deze tekst vertellen we je wat hier de voordelen van zijn voor een bouwbedrijf.
Goed personeel aantrekken wordt makkelijker
Online kom je ongetwijfeld regelmatig vacatures tegen voor personeel gezocht in de bouw. Door het grote aanbod vacatures hebben vakmensen keuze uit meerdere werkgevers. Je kunt ze een hoog salaris bieden om ervoor te zorgen dat ze voor jou kiezen, maar je weet niet of ze bij jouw bedrijfscultuur passen. Bouw je aan een sterke employer brand? Dan voorkom je dit, want je trekt alleen mensen aan die passen bij jouw bedrijf. Door te laten zien dat je bedrijf betrokken is en kansen biedt, wordt het bovendien makkelijker om goed personeel aan te trekken.
Minder verloop in je personeelsbestand
Veel mensen denken dat employer branding alleen gericht is op het aantrekken van nieuw personeel, maar dat is niet het geval. Een sterk werkgeversmerk zorgt namelijk ook voor minder verloop in je personeelsbestand. Zijn je medewerkers trots op het bedrijf waar ze werken en voelen ze zich gewaardeerd? Dan kijken ze niet snel naar vacatures bij andere bedrijven. Het is immers maar de vraag of ze daar hetzelfde krijgen als bij jouw bedrijf.
Minder verloop in je personeelsbestand brengt op zijn beurt ook weer een aantal voordelen met zich mee. Zo bespaar je bijvoorbeeld op de kosten voor werving en selectie. Daarnaast hoef je minder vaak mensen in te werken, waardoor projecten geen vertraging oplopen.
Draagt bij aan je imago
Je verwacht het misschien niet direct, maar een sterke employer brand draagt ook bij aan het imago van je bedrijf. Zorg je goed voor je werknemers? Dan zijn ze vaak net bereid dat stapje extra te zetten. Dit heeft een positieve impact op de betrouwbaarheid die je uitstraalt richting je klanten, zoals (onder)aannemers en opdrachtgevers. Als zij positieve ervaringen hebben met jouw bedrijf en je personeel, willen ze in de toekomst waarschijnlijk vaker met je werken. Een sterke employer brand kan je hierdoor dus ook meer werk opleveren.
Meer plezier in het werk
Wil je dat je personeel met plezier werkt? Een sterke employer brand draagt hieraan bij. Hiermee zorg je ervoor dat je werknemers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Dit vergroot de betrokkenheid en daar plukt jouw bedrijf de vruchten van. Betrokken medewerkers leveren namelijk beter werk, denken mee en nemen verantwoordelijkheden.
Je valt op tussen het grote aanbod vacatures
Bouwbedrijven zijn zo’n beetje altijd op zoek naar goed personeel. Wil je voorkomen dat mensen bij de concurrent solliciteren? Zorg er dan voor dat je opvalt. Employer branding helpt je hierbij. Door een duidelijke identiteit aan te nemen, weten potentiële kandidaten precies wat ze kunnen verwachten als ze bij jou komen werken.