Wie een succesvolle onderneming wil beginnen, hoeft echt geen enorme zak geld mee te brengen. Steve Jobs en Bill Gates begonnen, net als vele andere multimiljonairs, ook ooit in hun garage of schuurtje. Door slimme keuzes te maken kun je als startende ondernemer goed besparen op je kosten, zonder in te leveren op kwaliteit. Zodat jouw bedrijf kan groeien. Hoe je dat doet? Dat lees je hier.
Kies voor betaalbare tech
Als ondernemer kun je niet zonder een goede telefoon. Hoewel het verleidelijk is om voor een duur toestel te kiezen, volstaat een goedkope Samsung telefoon ook uitstekend. Of je nu kiest voor een voordelige Samsung Galaxy A55, A35, A25 of Samsung Galaxy Xcover 7: je kunt er mee bellen, whatsappen, fotograferen, mailen en online vergaderen. Helemaal geschikt voor een startende ondernemer.
Ook wat je andere hardware betreft is het volledig onnodig om voor de duurste apparaten te kiezen. Hou de aanbiedingen goed in de gaten en overweeg om refurbished te kiezen. Dat is een hele makkelijke manier om de kosten te drukken. Het geld dat je bespaart kun je gebruiken om je startende bedrijf verder te helpen.
Kies gratis software
Nog beter dan goedkoop is gratis! Ook wat softwarepakketten betreft hoef je als ondernemer niet direct diep in de buidel te tasten. Vooral als je net begint kun je namelijk prima uit de voeten met gratis software. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de online boekhoudprogramma’s waarmee je je eerste facturen kunt versturen en je inkomsten en uitgaven kunt bijhouden. Want als startende ondernemer is het belangrijk dat je de boekhouding goed op een rijtje hebt. Je kunt altijd overstappen naar een uitgebreider boekhoudpakket als je bedrijfsvoering daarom vraagt.
Ook voor andere zaken kun je gebruikmaken van gratis software. Denk aan Google Meet of Zoom. Door hiervoor te kiezen bespaar je op dure abonnementskosten voor software.
Doe het zelf
Slimme jongens, die Bill en Steve, want zij wisten dat je, vooral in het begin, de dingen die je zelf kunt doen, lekker zelf moet doen. Daarmee bespaar je enorm op de bedrijfskosten. Dus kun jij aan de slag vanuit je woonkamer, garage of zolder? Doen!
En eigenlijk geldt dat voor vrijwel alles wat je binnen jouw bedrijf zelf kunt doen. Je kunt hierbij denken aan het maken van een eigen website. Dat is met de gebruiksvriendelijke platforms die hiervoor beschikbaar zijn tegenwoordig een eitje. Als je dit zelf doet kost het je tijd, maar je bespaart een factuur van de webdesigner. Hou alles zoveel mogelijk zelf in de hand: van je marketing tot je boekhouding en je inkoop.
Win advies in
Even terugkomend op het vorige punt. Dingen zelf doen is voordelig. Maar daar moeten we wel een kanttekening bij maken. Want als jij bijvoorbeeld al weet dat je ontzettend slecht bent met cijfers en boekhouding, of helemaal niet snapt wat de bedoeling is, kun je onverhoopt kosten veroorzaken die nog groter zijn dan de kosten van een goede boekhouder.
In sommige gevallen is het dus slimmer om uit te besteden. Zorg er in ieder geval voor dat je advies inwint. Eigenlijk al voordat je begint met ondernemen. Maak bijvoorbeeld gebruik van het gratis startersgesprek dat de Kamer van Koophandel aanbiedt of een van de informatieavonden waar je bij kunt aansluiten. Op die manier kun je handige tips krijgen over het besparen op bedrijfskosten en wat je rechten en plichten zijn als ondernemer.
Samen delen
Netwerken met andere ondernemers is altijd goed om te doen. Niet alleen zodat je van elkaar kunt leren, maar ook om de bedrijfskosten laag te houden. Misschien is er wel een ondernemer in de buurt, die dezelfde middelen nodig heeft. Als je bijvoorbeeld samen bedrijfsruimte deelt, deel je ook in de kosten. Ook kun je sommige softwareprogramma’s delen. Denk bijvoorbeeld aan bewerkingsprogramma’s zoals Canva, als je tenminste de betaalde variant nodig hebt. Zo geniet je samen van de voordelen en kun je ook beide besparen op de bedrijfskosten.